Kryzys i wyhamowanie w gospodarce to jedna z najcięższych sytuacji, z jaką mogą spotkać się przedsiębiorcy na drodze rozwoju swojej firmy. Jak sobie z tym poradzić?
Kryzys i wyhamowanie w gospodarce to jedna z najcięższych sytuacji, z jaką mogą spotkać się przedsiębiorcy na drodze rozwoju swojej firmy. Znanym i dużym przedsiębiorstwom będzie zdecydowanie łatwiej przetrwać ten czas, z uwagi na trwałą relację z klientami. Niemniej jednak, niezależnie od pozycji na rynku, dla każdego przedsiębiorcy będzie to ciężki okres, jak więc najlepiej się do niego przygotować?
1. Elastyczność i reakcja na zmiany
Umiejętność dopasowania się do okoliczności może okazać się kluczowa. W praktyce będzie oznaczać to podejmowanie odpowiednich działań w odpowiednim czasie jak np. przestawienie się na formę online, zmniejszenie lub zwiększenie produkcji poszczególnych produktów lub usług, w zależności od popytu.
Elastyczność będzie również polegała na znajdowaniu nowych sposobów kontaktu z klientem oraz kanałów dystrybucji. W obecnych czasach ogromną rolę w firmie spełniają media społecznościowe, które odpowiednio prowadzone zwiększają grono potencjalnych klientów.
W tym punkcie warto również wspomnieć o wprowadzaniu innowacyjnych produktów i usług do swojego przedsiębiorstwa.
2. Dywersyfikacja źródeł dochodu
W przypadku przedsiębiorstwa będzie oznaczało to szukanie nowych produktów i usług, które mogą przynieść firmie dodatkowe dochody, gdy główne ich źródło będzie przeżywało chwilowy przestój.
3. Utrzymanie klientów
Stali i lojalni klienci mogą przynieść lepsze efekty niż zaciekła walka o nowych. W czasie kryzysu warto skupić się na konsumentach, którzy są wierni marce, a nie na zdobywaniu nowych odbiorców, którzy dopiero z czasem przekonają się do naszej oferty.
4. Optymalizacja kosztów
Będzie to najważniejszy punkt w radzeniu sobie z kryzysem – cięcie niepotrzebnych kosztów. W każdym przedsiębiorstwie powinna zostać przeprowadzona analiza wydatków oraz podjęcie decyzji o ograniczeniu któregoś z nich. Warto również wziąć pod uwagę inwestycje, które na początku będą wymagać dodatkowych nakładów finansowych, ale z czasem pozwolą ograniczyć koszty.
Optymalizacją kosztów może być również zmiana formy prowadzenia firmy z jednoosobowej działalności gospodarczej na spółkę z .o.o., dzięki czemu przedsiębiorca będzie w stanie oszczędzać na podatkach czy ZUS-ie.
źródło:https://firma.rp.pl/finanse/art38922711-jak-najlepiej-przeprowadzic-firme-przez-okres-kryzysu